صفا

بسم الله الرٌحمن الرٌحیم --------باصفا باش پادشاهی کن ...

صفا

بسم الله الرٌحمن الرٌحیم --------باصفا باش پادشاهی کن ...

از حکمتهاى امام صادق «علیه السلام»:

اِنّ للّه عباداً من خَلقِهِ فی ارضه یَفزعُ الیهم فی حوائج الدنیا والاخرةِ اولئک هُم المومنون حقاً، آمنون یومَ القیامةِ. الا وان اَحبَّ المومنین الى اللّهِ من اَعانَ المؤمنَ الفقیرَ من الفقرِ فی دنیاه ومعاشِهِ. ومن اعانَ وَنَفع ودَفَع المکروهَ عن المومنین.
(تحف العقول صفحه 376)
مؤمنان حقیقى که در روز رستاخیز در حریم امن الهى قرار دارند، کسانى هستند که هنگامى که مردم در نیازهاى دنیوى و اخروى خود به آنان مراجعه مى‏کنند، در رفع حوائج آنان اقدام مى‏نمایند.
محبوب‏ترین مؤمنین نزد خدا کسانى هستند که به فقراء مؤمن کمک نموده و گرفتاریها و سختى‏ها را از آنان دور مى‏کنند

صبر

ز حکمتهاى امام صادق «علیه السلام»:
لا تَعدُن مصیبةً اعطیت علیها الصبر واستوجبت علیها من الله ثواباً بمصیبةٍ انما المصیبةُ اَن یَحْرُمَ صاحِبَها أجرَها وثوابَها اذا لم یَصبر عندَ نزولِها.
(تحف العقول صفحه 375)
مصیبت واقعى، آن است که انسان در هنگام بروز حوادث ناگوار و سخت، تاب و تحمل خود را از دست داده و ناشکرى از خود نشان دهد، که در نتیجه از اجر و ثواب آن مصیبت، محروم شود.
 اما مصیبتى که انسان در هنگام نزول آن با توفیق الهى صبر پیشه نموده بى‏تابى نکند، تحمل خود را از دست ندهد و در اثر این مجاهدت، مستحق ثواب الهى شود، در حقیقت این مصیبت، مصیبت نیست، بلکه نعمت است.

بیان حق

از حکمتهاى امام صادق «علیه السلام»:
لایَتکلم احد بکلمةٍ هدى فیؤخذَ بها الا کان له مثل اجر من اخذ بها. ولا یتکلم بکلمةِ ضلالةٍ فیؤخذ بها الا کان علیه مثل وِزرِمن أخَذبها.

(تحف العقول صفحه 375)
تبلیغ و ارشاد مردم و تبیین حق از دیدگاه اسلام، کار خطیر و ارزشمندى است، و هر کس که در موضع تبلیغ و تبیین قرار مى‏گیرد باید با تحقیق و مطالعه و با احساس مسئولیت سخن گوید و میل و سلیقه‏ى مستمع، نتواند او را از گفتن حق باز دارد یا وادار به گفتن ناحق کند. طبق معارف اسلامى، اگر یک سخن حکمت‏آمیز و هدایتگر از دهان گوینده‏اى خارج شود به تعداد افرادى که این سخن را چراغ زندگى خود قرار داده و به آن عمل کرده‏اند، براى مبلّغ، حسنه و ثواب نوشته مى‏شود و بر عکس، هر کس، کلامى خطا و گمراه کننده بگوید، به تعداد کسانى که به گمراهى افتاده‏اند براى او وزر و وبال ثبت مى‏شود.