زور در لغت به معنای انحراف از حق است; و اگر به دروغ هم زور میگویند، به سبب این است که دروغ انحراف از راستی و حق است. در قرآن مجید در سه مورد دیگر لفظ زور به کار رفته است که در همه آنها مقصود سخن و کار خلافِ حق است. لغو نیز در لغت صدای گنجشک و مرغان هوا را میگویند که بدون فکر و اندیشه از آنها صادر میگردد; و براین اساس، به هر سخنی که به منطق و اندیشه متکی نباشد و بیهوده و بی فایده باشد، لغو میگویند. قرآن یکی از صفات مؤمنان را پرهیز از لغو و اعراض از لغوِ دیگران بیان کرده وزندگی بهشتیان را نیز عاری از سخن لغو و دروغ توصیف کرده است.
حقیقت این است که خداوند در میان خود و بندگانش حدود و مرزهایی قرار داده است که بارها در قرآن به آنها تصریح شده و فرموده است هر کس به حدود الهی تجاوز کند ظالم و اهل آتش خواهد بود. گناه به منزله ورود به منطقه ممنوعه الهی است; و در قرآن تصریح شده که حتی شرکت در جلسات گناه به منزله شرکت در گناه است. حضور در جایی که در آن به آیات الهی و مقدسات و فرمانهای دین اهانت می کنند و علناً مرتکبِ فسق و فجور و گناه می شوند و نیز سکوت در مقابل آنان رضایت و امضای عملی است و به نوعی تشویق دیگران به گناهکاری و مایه تقویت کفر و جری شدن گناهکار در گناه و همچنین لغزش خود انسان است.لذا اسلام فرمان داده است که خود را به گناه آلوده نکنیم و در آستانه آن هم قرار نگیریم.
امام صادق (ع) می فرمایند: «هرگز شایسته نیست مؤمن در مجلسی بنشیند که در آن خدا را نافرمانی می کنند و او قادر به جلوگیری نیست.»
امام علی (ع) در تعریف سخن لغو فرمودند: «هر سخنی که در آن یاد خدا نباشد بیهوده است.»
منبع: سایت رادیو قرآن
فرزند امام زمان علیه السلام...
بنده معلّم و محل خدمتم در 30کیلومتری شهرم (گوگان ) می باشد و هر روز رفت و آمد می کنم ودر تابستان برای ادامهء تحصیل به شهر تبریز می روم و هر هفته یک شب و دو روز در تبریز می مانم . حکم نماز و روزه ءمن در محل خدمتم و در تبریز چگونه است ؟
نماز شما به فتوای مرحوم امام خمینی (ره ) و آیت الله فاضل در محلّ خدمتتان شکسته است و روزه صحیح نیست و حکم مسافر را دارید. اما به فتوای بقیهء مراجع معظم نمازتان تمام و روزه صحیح است . شما می توانیداز امام (ره ) به یکی از مراجع فعلی که در قید حیات اند, رجوع کنید تا نمازتان تمام و روزه تان صحیح باشد.
اما در محل تحصیل (شهر تبریز) به فتوای امام (ره ) و آیت الله فاضل و آیت الله تبریزی و آیت الله خامنه ای نمازتان شکسته است و روزه صحیح نیست , چون گر چه کثیر السفر هستید, ولی سفرهای شما شغل حساب نمی شود. اما به فتوای بقیهء مراجع در تبریز نماز تمام و روزه صحیح است . شما اگر به فتوای آیت الله بهجت مراجعه کنید, هم در تبریز و هم در محل خدمتتان نمازتان تمام و روزه تان صحیح خواهد بود و مشکلتان حلّ خواهد شد.
منبع:http://www.porsojoo.com/fa/node/66525